Kriterier
Bedømmelses kriterierne
- Er projektet velstruktureret og klart formidlet?
Herunder om der er en klar rød tråd igennem præsentationen, om den overholder tidsgrænserne, om den visuelle og mundtlige præsentation er sammenhængende og budskabet klart.
- I hvilken grad er projektets positive virkning på FN's bæredygtighedsmål tydeliggjort?
Hvilket eller hvilke mål berører projektet? Fremlægges projektets virkning på målene?
- I hvilken grad er det visionært og/eller nyskabende?
Er projektet innovativt? Er resultaterne overraskende?
Gode spørgsmål til bedømmelserne af studenterprojekterne
Alle projekter til Grøn Dyst bliver bedømt på baggrund af de samme 3 kriterier.
Det følgende er en liste over de overvejelser og spørgsmål, som dommerne kan tage i betragtning under deres bedømmelse af de bæredygtige studenterprojekter til Grøn Dyst.
- Er projektet velstruktureret og klart formidlet?
- Har de studerende defineret problemet tilstrækkeligt?
- Er der en klar rød tråd igennem præsentationen, fra problem til løsning.
- Er der sammenhæng mellem den visuelle og mundtlige præsentation
- Er budskabet klart og tydeligt formuleret?
- I hvilken grad er projektets positive virkning på FN's bæredygtighedsmål tydeliggjort?
- Har de studerende undersøgt de bæredygtige konsekvenser af deres idé eller koncept?
- people – planet – profit
- Har de demonstreret, at det er en forbedring I forhold til det, der bliver erstattet?
- Har de studerende tænkt livscyklusanalyse ind i forhold til deres idé eller koncept?
- Har de bl.a. tænkt hele vejen rundt om produktet/konceptet, eks:
- Production
- Distribution
- Brug og vedligeholdelse
- Behandling efter det ikke kan bruges mere.
- Er der miljø eller sociale aspekter, som de studerende har overset, og giver det mulighed for andre negative påvirkninger på miljøet eller det sociale aspekt?
- I hvilken grad er det visionært og/eller nyskabende?
- Har de studerende testet problemstillingen af på kommende bruger eller andre interessenter?
- Er det et reelt problem?
- Hvor sandsynligt er det, at teknologien kan anvendes på den ønskede måde?
- Er resultaterne overraskende?
- Har de studerende haft forskellige løsningsforslag i spil, inden lagde sig fast på den endelige løsning?