Kriterier

Bedømmelses kriterierne 

 

  1. Er projektet velstruktureret og klart formidlet?
    Herunder om der er en klar rød tråd igennem præsentationen, om den overholder tidsgrænserne, om den visuelle og mundtlige præsentation er sammenhængende og budskabet klart.

  2. I hvilken grad er projektets positive virkning på FN's bæredygtighedsmål tydeliggjort?
    Hvilket eller hvilke mål berører projektet? Fremlægges projektets virkning på målene?

  3. I hvilken grad er det visionært og/eller nyskabende?
    Er projektet innovativt? Er resultaterne overraskende?

 Gode spørgsmål til bedømmelserne af studenterprojekterne

 

Alle projekter til Grøn Dyst bliver bedømt på baggrund af de samme 3 kriterier. 

Det følgende er en liste over de overvejelser og spørgsmål, som dommerne kan tage i betragtning under deres bedømmelse af de bæredygtige studenterprojekter til Grøn Dyst. 

  1. Er projektet velstruktureret og klart formidlet?
    • Har de studerende defineret problemet tilstrækkeligt? 
    • Er der en klar rød tråd igennem præsentationen, fra problem til løsning. 
    • Er der sammenhæng mellem den visuelle og mundtlige præsentation 
    • Er budskabet klart og tydeligt formuleret?
  2. I hvilken grad er projektets positive virkning på FN's bæredygtighedsmål tydeliggjort?
    • Har de studerende undersøgt de bæredygtige konsekvenser af deres idé eller koncept?
      • people – planet – profit
    • Har de demonstreret, at det er en forbedring I forhold til det, der bliver erstattet?
    • Har de studerende tænkt livscyklusanalyse ind i forhold til deres idé eller koncept?
    • Har de bl.a. tænkt hele vejen rundt om produktet/konceptet, eks:
      • Production
      • Distribution
      • Brug og vedligeholdelse
      • Behandling efter det ikke kan bruges mere.
    • Er der miljø eller sociale aspekter, som de studerende har overset, og giver det mulighed for andre negative påvirkninger på miljøet eller det sociale aspekt?
  3. I hvilken grad er det visionært og/eller nyskabende?
    • Har de studerende testet problemstillingen af på kommende bruger eller andre interessenter?
      • Er det et reelt problem?
    • Hvor sandsynligt er det, at teknologien kan anvendes på den ønskede måde?
    • Er resultaterne overraskende?
    • Har de studerende haft forskellige løsningsforslag i spil, inden lagde sig fast på den endelige løsning?
    •