120 sekunders pitch
Det er et videnskabeligt faktum, at når du står i en situation, hvor du skal overbevise nye tilhørere, så har du 20 sekunder, fra de ser dig, til de laver en eller anden klassificering af dig som person og dermed også det budskab, du står og formidler.
Sådan sætter du turbo på de første 20 sekunder
Med den viden i baghovedet, så er det næste skridt selvfølgelig, hvordan du så sender de positive vibrationer ud til dit publikum i de første 20 sekunder.
Her er nogle tips, som virker hver gang:
- Vær bevidst om, at det første indtryk af dig, er det, der bliver siddende på dit publikums indre skærm.
- Du skal sørge for at udstråle, at du er utrolig kompetent til lige netop det, som du vil fortælle om.
- Husk, at det er dig, som har taleretten. Det er dit projekt. Det er dig der skal fortælle.
- Gør noget ud af dig selv. Tag de nyeste bukser på. Få styr på skægstubbe og madrester mellem tænderne.
- Tjek lige dig selv i spejlet, før du ”skal på”.
- Få øjenkontakt med dit publikum. Hvis du ikke lykkes med det, så kan du altid kigge på et punkt lige bag ved personen. Så opfatter publikum det som, at du har skabt øjenkontakt.
- Forestil dig f.eks., at du vil give dine tilhørere en kæmpe krammer. Det gør, at du åbner armene lidt op, og på den måde virker imødekommende
Sådan bruger du de næste 100 sekunder
Nu har du sat scenen. Nu skal du have fokus på at kommunikere. Her er det så, at det altid virker bedst, hvis du har et overordnet budskab.
Hvis du har svært ved at overskue det, du gerne vil sige, så kan det hjælpe, hvis du prøver at tegne det, du vil sige i løbet af de 100 sekunder, på en tidslinje eller lignende. Det gør, at du vil have nemmere ved at huske det, du skal sige, og hvornår du skal sige det.
Som alt muligt andet handler det i første omgang om at forberede sig. Alting bliver bare bedre, hvis du bruger noget tid på at forberede dig.
Din pitch virker bedst, når du følger en fastlagt struktur:
- Start altid med at introducere dig selv. Folk har brug for at placere dig i en sammenhæng. Så bruger de ikke tid på den del, når du skal fortælle om din idé eller dit projekt.
- Så kan du gå videre til dit overordnede budskab. Dit budskab virker allerbedst, hvis du kan finde en vinkel, der kan demonstrere, at du har tænkt det helt ud i det sidste led. Tænk i brugerperspektiv.
- Hvad er din argumentation? Hvorfor er det bæredygtigt eller innovativt? Hvad er de åbenlyse fordele?
- Har du et konkret eksempel, som støtter op om dit budskab, så er det nu, du kan lave lidt storytelling.
- Hvordan adskiller din idé eller dit projekt sig fra de andres? Hvad er det, der gør, at dit er unikt?
- Du kan vælge at runde af på flere måder. Enten kan du opsummere det, du lige har præsenteret, eller du kan vælge at konkludere i forhold til det, du lige har sagt.
Sådan får du styr på din nervøsitet
Der eksisterer anerkendte teknikker til, hvordan du kan styre din nervøsitet, så det ikke bliver den, der styrer dig.
Her er et par gratis råd til dig:
- Sørg for at få elimineret alle mulige andre ting, så du er fokuseret på at være mentalt tilstede, når du pitcher.
- Kend de fysiske symptomer på, at du bliver nervøs, så du også forstår dem, når de dukker op; høj puls, tør mund, ondt i maven, tankemylder osv.
- Når du kender dine symptomer, så kan du også bedre lave en strategi for, hvordan du kan overvinde dem. F.eks. kan det være vigtigt at have noget vand stående, hvis du oplever at blive tør i munden.
- Hvis du har trænet dit pitch hjemmefra, så kommer du hurtigt tilbage på sporet, hvis du pludselig oplever at tabe tråden, fordi du hurtigt kan genkalde dig, hvad det er du har trænet hjemmefra.
What’s in it for me?
Prøv at sætte dig i dine modtageres sted. Hvad får de ud af at høre på din præsentation? Er der et eller andet, som de kan bruge? Undgå for meget indledende snak om, hvem du er, men prøv i stedet at tage modtagerperspektivet, og fortæl om hvad modtageren kan få ud af dit projekt eller din idé.
Keep it simple – less is more
Undgå alt for komplicerede budskaber. Få hovedpointerne frem, så din modtager ikke er tvivl om, hvad dit budskab er.
Clinton reglen
Fortæl folk, om hvad du vil fortælle dem - fortæl dem det - fortæl dem det igen.
Vær præcis og tydelig
Undgå utydelige grafer, fnidrede tabeller og billeder i en dårlig opløsning. Det giver støj på linjen, hvis du har en præsentation, hvor tingene ikke er nemme at afkode for modtageren.
Hvordan er din street credibility?
Det er ikke kun hvad du siger, men også hvordan du selv præsenterer dig, der tæller. Sørg for, at du selv viser dit personlige engagement. Prøv at få øjenkontakt med dine modtagere. Tal tydeligt og klart. Tænk over, hvordan du står, når du laver din præsentation.
Øv dig – tal til en stol
Øvelse gør dig hele tiden bedre. Som alt andet her i livet handler en god præsentation i høj grad om rutine, så du bare kan snakke naturligt uden hele tiden at tænke for meget over, hvad det er du siger. Øv dig så meget du overhovedet kan. Tal til dit spejl, tal til din stol eller din hund, kat eller hamster.