En mølle i vandet laver strøm til skibet
En gruppe DTU-studerende arbejdede i foråret 2014 med at undersøge muligheden for at generere strøm med skibets fremdrivningspropel, som i forvejen giver modstand, når skibet sejler for sejl. Princippet bliver kaldt for Sail Milling.
Sail Milling handler kort fortalt om, at når et sejlskib sætter sejl op, kan man bruge skibets allerede installerede propel til at generere strøm til selve energiforbruget på skibet. På den måde kan man mindske skibets CO2 – forbrug.
En blev til otte
"Det startede med, at jeg tidligere havde arbejdet hos Hundested Propeller A/S, der designer individuelle løsninger til sejlskibe,” fortæller Herle Bang Juul-Nyholm ”derfor kontaktede jeg Hundested Propeller A/S for at høre, om de havde et projekt, vi kunne arbejde med”.”Vi kom i fællesskab frem til projektemnet Sail Milling, som indgik i løsningen af en ny ordre for Hundested Propeller A/S,” fortæller Herle. Der var flere, som syntes, det var en spændende opgave, så de endte med at være otte i gruppen. De gik i gang med at analysere selve propellens egenskaber som mølle og endte med at kunne angive, hvordan stigningsvinklen på propellen skulle sættes, så den producerede så meget strøm som muligt.
Resultaterne bliver brugt
Gruppens anbefalinger blev vel modtaget hos Hundested Propeller A/S, som har brugt dem under udarbejdelsen af en propel, som er blevet bestilt til en af verdens største sejlbåde. ”Navnet på sejlskibet er stadigvæk hemmeligt, så det kan jeg desværre ikke offentliggøre, men jeg kan sige, at propellen har en diameter på 2,2 meter,” fortæller Herle.Gruppen vandt førstepræmien i kategorien Bachelor course idea til GRØN DYST 2014. Gruppen bestod af Sebastian Reinert, Jacob Johannesen, Emil Hølmkjær, Søren Damgaard Pedersen, Herle Bagh Juul-Nyholm, Thor BayerAndersen, Andreas Riis Christiansen, Nicklas Høgh Iversen. Alle er fra DTU Mekanik.