Turn off the light, please

På Ballerup Campus er klasselokalerne åbne 24/7. Tidligere var der ikke opsat lyscensorer, så hvis lyset først var tændt, skulle det slukkes manuelt. Det blev det desværre sjældent, hvilket var spild af energi.

Nu om dage ved vi alle sammen, at en folder, der fortæller om problemet med at glemme at slukke lyset, ikke har nogen voldsom effekt, så Morten T. Egholm og Bekim Maksuti satte sig for at tænke ud af boksen for at løse problemet med lyssvineri.

Det positive puf

Og det har de gjort ret effektivt med deres lille ca. 20 cm. høje plastikskilt formet som en lyspære, der lyser op ved døren med teksten ”Turn of the light, please”. Den lyser op, hver gang nogen er på vej ud af rummet, og minder dem om, at de skal slukke lyset. Det har vist sig rigtigt, rigtigt effektivt. Førhen var et tomt rum stadig oplyst i 50% af de målte tilfælde, og efter projektets start er det halveret.

’Nudging’ er en relativ ny metode, der bliver brugt til at ændre brugeradfærd med suggestiv og indirekte påvirkning – et positivt eller sjovt ’puf’. Det er tit billigere, adfærdsforandrende initiativer, som samtidig giver folk mulighed for at vælge.

Konceptet kom med i DTU kampagne

De fik solgt deres koncept til DTU, der allerede  var i gang med en større kampagne om at spare på energien, som hed ’Brug fingeren’/ 'One touch away'. Der blev lavet 60 prototyper af plastikskiltet.

”De små skilte blev hurtigt populære, og det var intet problem at få plastikskiltene afsat til institutterne. Vi beholdt selv en her i afdelingen, så vi kan demonstrere over for eksterne besøgende, hvordan den virker,” fortæller Lisbet Michaelsen, der er bæredygtighedskoordinator på DTU. ”Vi har opfordret institutterne til at flytte plastikskiltene til nye steder, så de ikke bare bliver en del af møblementet, men hele tiden er i live,” forklarer Lisbet.

Morten læser diplomingeniøruddannelsen Elektro, mens Bekim læser Byggeri og Infrastruktur. De har mødt hinanden på et tværfagligt kursus på Ballerup Campus.

Morten T. Egholm og Bekim Maksuti vandt førstepræmien ved GRØN DYST i kategorien Bachelor course concept. Udover selve plastikskiltet havde de også udviklet andre prototyper som sammenhængende kampagneelementer i deres koncept.